۱۳۸۸ فروردین ۲۲, شنبه



مطلبی از ابوذر آذران:

تبار دموکراسی خواهی در انجمن تهران
این طیف به وجود نیامد مگر با تلاش جانانه تک تک دانشجویان فعال نیمه اول دهه ۸۰
که قلب و دلشان برای آزادی و اخلاق می تپید
و اکنون هم اگر چه امضایشان پای هیج بیانیه ای نیست
اما با چشم بیدار صحنه را می پایند

دموکراسی خواهی در دفتر تحکیم بویژه در انجمن تهران بیشتر از اینکه آرمانی پاک باشد آرزویی نوستالوژیک بوده است. سالهای سال بود دانشجویان خسته از بازی های ابلهانه بعد از دور زدن ها و دور خوردن های کمرشکن، به آهی و دریغی بسنده می کردند و راه خویش می رفتند و زندگی پی می گرفتند. ۴ سال پیش با عملکرد نادرست برداران سنتی انجمن تهران و رد صلاحیت برخی از بهتربن های تشکیلات دفتر تحکیم، دانشجویانی از نسل خوبان که اخلاق و دموکراسی و آزادی را مشی سیاسی خود می خواندند بر این شدند تا با تکیه بر رای دانشجویان و آبرویی که در حوزه عمومی دانشگاه دارند با بی اخلاقی های طیفی بغایت انحصارطلب و توتالیتار برخورد کنند. برای این منطور اینان دانشکده به دانشکده راه افتادند به تبلیغ طیفی دیگر، طیفی که بی اخلاقی را بر نمی تابید و سعی در حذف تئوری "حذف" داشت. اینان برای امری انسانی و ایده آل تلاش جانانه ای کردند. تلاش جانانه ای که بالاخره در پاییز ۸۳ به اعلام موجودیت " طیف دموکراسی خواه دانشگاه تهران" انجامید.
اعلام موجودیت طیفی دیگر که برایش عبور از بازیهای ابلهانه و تن دادن به عقلانیت و فتح میدان تنها با اتکا به ابزار دموکراسی یک هدف آرمانی بود، بعد از اصطکاک ها و درگیری های فراوان، تهمت های بسیار و رد صلاحیتهای گسترده شکل گرفت. در واقع می توان مدعی شد طیف دموکراسی خواه بر شاخ دانشجویانی خود را در دانشگاه نمایان ساخت که برای دموکراسی جانانه مبارزه کردند و ظالمانه حذف شدند.
اعلام موجودیت و فعالیت طیف دموکراسی خواه با واکنش بسیار ناجوانمردانه طیف توتالیتار انجمن تهران و حاکمیت در داخل و خارج دانشگاه روبرو شد بگونه ای که در انتخابات های بعدی و دوره های مختلف فعالیت، عرصه بر این طیف تنگ گشت. مراحل مختلف انتخابات این دانشکده ها با حساسیت ها، حاشیه ها و مقاومتهای فراوان برگزار شد. دانشجویان دموکراسی خواه بیشترین ضربه ها را در دوران فعالیت خود متحمل شدند. بسیاری تعلیق خوردند بارها به کمیته انضباطی فراخوانده شدند و ستاره های وزارت علوم را در کارنامه خود رویت کردند. در واقع این دانشجویان تمام رنج و هزینه آزادیخواهی و دموکراسی خواهی را در دانشگاه بر دوش کشیدند. مجالی به تشریح فعالیتهای اینان در این سه سال و تاثیر شگرفی که بر مسائل مختلف سیاسی گذاشتند، نیست که این مهم مثنوی هفتاد من می خواهد. اعتراضشان به بازنشستگی اساتید که عملا انقلاب دوم فرهنگی را در دانشگاه خنثی کرد، مشتی است نمونه خروار!
فعالیت این طیف رسما و اسما در اسفند ۸۵ به دلیل فشارهای فراوان به حالت تعلیق درآمد اما همه می دانیم که این اعلام برچیدگی به معنای پایان فعالیت طیف دموکراسی خواه نبود. این طیف با همان آدمها ماند و شاید تشکیلاتی تر از قبل به فعالیت خود ادامه داد.
اما آنچه مرا بر نوشتن این مطلب واداشت اطلاعیه امروز ۱۱ نفر از همین عزیزان است که اسم هر کدامشان برای من به عنوان کسی که از نزدیک شاهد فعالیت برخی از اینها بودنم، بسیار محترم و عزیز است. این اطلاعیه به صراحت حضور افرادی را با عنوان طیف دموکراسی خواه در مجامع و بخصوص در انتخابات دفتر تحکیم نفی می کند و از حضور تاریخی این "برخی" ها در تشکیلات دموکراسی خواه سالهای ۸۳ تا ۸۵ برائت می جوید.
اینکه "برخی" با برداشتن علم دموکراسی خواهی سالهای ۸۳ تا ۸۵ ، سعی در موج سواری و رسیدن به آرزوهای بحق و یا نابحق خود هستند، امری است بسیار ناپسند، مذموم ، غیر اخلاقی و ناسالم. اینان اگر مرد حلاجند خود ببویند که با عطر سالهای گذشته نمی توان بزم آرایی کرد.
اما حاشای ۱۱ نفره دوستان بزرگوار هم جای اعتراض دارد. اولا طیف دموکراسی خواه را تنها این ۱۱ نفر به منصه ظهور نرساندند که امروز ادعای پدرخواندگی می کنند. این بزرگواران در کنار کسانی این طیف سراسر خوب را به وجود آوردند که شاید امروز استوخان هایشان زیر بار سیاست و بازهای ابلهانه خرد شده است. این طیف به وجود نیامد مگر با تلاش جانانه تک تک دانشجویان فعال نیمه اول دهه ۸۰ که قلب و دلشان برای آزادی و اخلاق می تپید و اکنون هم اگر چه امضایشان پای هیج بیانیه ای نیست اما با چشم بیدار صحنه را می پایند.
برادران و خواهران عزیز! با این تیم ۱۱ نفره و اطلاعیه کیهانی و امضاهای خوشگلتان می خواهید کجا را بگیرید؟می خواهید چه بگویید؟ می خواهید بگویید فلانی و فلانی و فلانی نیودند و ما بودیم! می خواهید آنها را از گذشته و نه از آینده حذف کنید؟ اما انصاف هم خوب چیزی است عدد ۱۱ کجا و طیف دموکراسی خواه کجا!
اصلا طیف دموکراسی خواه با چه هدفی و در برابر چه کسانی شکل گرفت ؟ جز با هدف مبارزه با حذف و جز در برابر محفل کوچکی که حذف را سرلوحه کار خود قرار داده بود و تعدادشان به ۱۱ نفر هم نمی رسید؟ دوستان من! آن گروه با همه بی آبرویی و بی اخلاقی خود هرگز اطلاعیه بر حذف صادر نکرد و تاریخ را تحریف ننمود. گیرم که عده ای پای بر سوء استفاده از نام بزرگ طیف دموکراسی خواه می فشارند، آیا این مجوز رفتار غیر دموکرات دموکراسی خواهان با آنهمه پرونده درخشان می شود؟
خود می دانید که این طیف را تنها شما ۱۱ بزرگوار تشکیل ندادید و بهتر می دانید که واژه والای دموکراسی در عدد محدود نمی شود و آن هم در عدد بسیار کوچک دوازده شورای نگهبان و عدد کوجک یازده اطلاعیه شما و عدد کوچکتر نه (۹) شورای مرکزی انجمن تهران و بهتر می دانید که این اطلاعیه های ناصواب نه با اصول دموکراسی می خواند نه با اصول اخلاقی و نه با اصول اسلامی(با تعریفی که شما بدان قائل هستید.)
تبار دموکراسی خواهی در انجمن تهران نه به اعلام موجودیت رسمی طیف دموکراسی خواه در پاییز ۸۳ بر می گردد و نه به انحلال آن در زمستان ۸۵ و نه انجام آن به تابو کردن "برخی" بستگی دارد و نه سرانجام آن به " اعلام برائت" برخی دیگر!
دموکراسی خواهی هست تا زمانی که تمامیت خواهان هستند تا زمانی که دموکراسی خواهان هستند.... .
http://aszaka.blogfa.com/post-184.aspx

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر